26 maj 2007

Att vara .. eller inte vara ... en bloggsåpa ?

Visst är jag glad för att människor bryr sej ... men jag vill bara klarlägga för alla som läser att jag aldrig anklagat min sambo för att vara otrogen ... med tanke på anonyma kommentarer ... och har inga belägg för att så skulle vara. Dessutom har det aldrig varit anledningen till vår separation heller ...

Att däremot få veta att våra privata problem näst intill dagligen diskuteras i hemlighet med en människa som aldrig ingått i vår vänkrets ... dessutom långt innan jag ens själv fattat att vi hade problem ... har nog i såfall samma status som att "hänga ut vårt smutsiga byk" på webben. På bloggen är man i varje fall anonym så länge man själv väljer det ... det kan man inte vara med en person man sms till flera gånger om dagen ... vilket inte bara är ett antagande från min sida .. det är ett faktum .. .tryckt på papper ...

Nu har jag mina aningar om vem som lagt ut det anonyma inlägget ... och är det som jag misstänker är det definitivt en person som verkligen kastar sten i glashus .... och med risk för att bli avkrävd en offentlig ursäkt ... men denne kanske lever under mottot "alla har rätt att göra misstag ... i varje fall en gång " ... och alla hanterar vi ju bevisligen våra problem på olika sätt ... och med tanke på att vederbörande endast haft sporadisk kontakt med mej personligen och med "min" familj de senaste åren så lägger jag inte särskilt stor vikt vid det nyvakna intresset ... men skulle jag nu ha fel så är jag bara tacksam för att jag hade fel ....

Allt hade verkligen sett annorlunda ut om det inte skett i hemlighet ... hade jag inte upptäckt det av en ren händelse så hade varit lika ovetande om det när vi väl separerat och mindre hårda ord hade blivit sagda ... och hade inte förnekelsens lampa lyst som en 300 W-lampa när jag tog upp det ... hade jag nog överlevt det. Men den här nyfunna vänskapen min sambo har är tydligen tillräckligt värdefull för att jag ska bli ombedd att lämna huset omedelbart och lämna i från mej nyckeln till bilen. Och dessutom blev den här vänskapen särskilt intensiv när vi i början av året hade en diskussion om förlovning till valborg och vår 7-års dag, som sedan min sambo så lägligt försökte glömma bort ... han fick kanske kalla fötter ... Men redan då insåg jag att jag höll på att förlora slaget ... är man inte beredd att satsa framåt efter sju år blir man aldrig redo ...

Men ... nyckeln till bilen är lämnad ... har fått låna bil på annat håll tills vidare eftersom dottern måste skjutsas till sina aktiviteter och jag ska plugga ... nyckel till huset får han däremot inte trots hans kommentar om "då får jag väl se till och få dej avhyst" ... som om jag och min dotter bara varit en hyresgäst i sju år av hans liv ... däremot försöker jag se till så att vi befinner oss i huset så lite det bara går. Dottern har fått lov att sova över hos kompisar mer än vanligt ... när hon inte är hemma försöker jag inte heller vara hemma utan plåga min omgivning med att sova över ... så min sambo kan inte påstå något annat än att vi försöker synas så lite det bara är möjligt den månad som är kvar innan vi flyttar.

Roligare blir det inte heller när den kommande bodelningen ska ske ... plötsligt ska det som köpts in gemensamt delas upp ... hoppsan ! ... huset ingick visst i det ... skönt för honom att MC och bilarna anses som personliga .... Men som sagt ... som man bäddar får man ligga ... och innerst inne så struntar jag i både anonyma kommentarer, bodelning och hela baletten ... som min dotter kommenterade "mamma, jag tyckte mycket bättre om när vi bodde själv ... vi hade mycket roligare då" ... och jag förstår henne eftersom de senaste åren inte har varit särskilt roliga ... för någon av oss två ... och snart är den här "bloggsåpan" över ...

Har förresten varit och tittat på lägenhet idag .. i ett gult trähus ligger "vår" lägenhet ... en liten marklägenhet med liten trädgård ... ligger precis i skogsbrynet och med en stor äng precis utanför ... dottern har alla sina kompisar på gång- och cykelavstånd ... vi får den nymålad och helrenoverad ... och så har vi en hyresvärd som fixar allt annat ... så bra det överhuvudtaget kan bli ... och om lite mer än fyra veckor är den vår!

Så allt löser sej till slut ... och jag kommer att fortsätta blogga ... och det kommer säkert att svida både här och där ... men sluta skriva gör jag inte ...

Kramar

3 kommentarer:

Anonym sa...

Monica. Jag vill först och främst be om ursäkt för att jag ej gav mig tillkänna i min förra kommentar. Detta var inte min mening. Jag glömde bara bort det och det ber jag om ursäkt för. Främst var det att jag skrev min kommentar för att sedan läsa igenom den ett antal gånger med stor tvekan om jag skulle skicka den. Tyvärr kom ej min signatur med. Jag vill på detta sätt göra allt klart vem som skrev detta för att andra personer inte skall bli misstänkta. Jag anser att jag har en god insyn i er relation eftersom jag har känt dig sedan jag var 14 år. Du var ju faktiskt med på min konfirmation.
Det jag ville be dig om var att hålla en god ton i din blogg. Du är en fantatisk ordformare. Det skall ingen försöka ta ifrån dig.
Dock tycker jag att dina inlägg den senaste tiden har präglats av så att säga ``pajkastning´´ och det är under din värdighet.
När en relation upphör så börjar ALLTID ``Pajkastningen´´ Om vem fel det är. Vad som vart fel. Finns det barn inblandat så går det ALLTID ut över dom. Jag är så trött på detta. Det är ju aldrig ens fel när två träter eller hur?
Jag vet att du har haft det kämpigt på många plan de senaste åren och tro mig. Jag vet vad det innebär att må dåligt. Därför ser jag ochså de signaler jag själv ej såg i dig. Ta de på allvar. Jag lovar att det är något jag inte ens önskar min värsta ovän Och absolut inte dig Monica.
Gör vad du måste göra men nedlåt dig inte till pajkastnings nivå. Det ligger långt under din nivå och intellekt. Som någon annan kommentera ``Vandra vidare´´
Om du gör det så skall jag göra vad jag kan för att dra mitt strå till stacken för att din ``snart fd sambo´´ ej skall göra det heller.
Jag skriver ej ut mitt namn eftersom att har du läst denna kommentar så lång som tills hit så råder det inte någon tvekan om vem jag är och skulle någon tveksamhet råda så citerar jag mer än gärna Ulf Lundell.``Gå ut o var glad din Jävel´´. Jag lovar dig. Lyssna på denna låt. Den har hjälp mig och flera med mig när det känns som jävligast och mörkast. Ps Glöm inte att skruva upp volymen ds

Anonym sa...

Hej Monica!
Vet inte om jag skulle ta mera del i din "bloggsåpa" som du så självironiskt kallar det ;0) men känner mig egentligen så illa tvungen eftersom "anonymus" citerade mig ...
Vill bara att du ska veta att jag förstår ditt behov av att få skriva av dig OCH få kommentarer också även om det kanske inte är det viktigaste för dig.
Visst sjutsingen vet vi alla att det inte är ens fel när två träter men jag vill i alla fall mena att det oftast är MERA den enes "fel" ...
Efter att ha läst ditt skriveri här kan jag inte annat än tro att både du och din flicka får det MYCKET bättre när ni slipper att bo ihopa med ditt ex ...
Nya lägenheten låter ju som en dröm, ska bli trevligt att läsa mera om den när ni flyttat in !
Sköt om dig vännen och njut lite av värmen för mig också ;0) !
Kramar, Doris

Anonym sa...

asså ja kan jue bara säga så här mkt.. du verkar inte veta vad du talar om. aldrig anklagat din f.d. sambo för att vart otrogen ?

En tung ryggsäck ...
Idag begravdes min far ... men det enda jag hade i huvudet var en tanke om att jag blivit ordentligt blåst ... eftersom jag har upptäckt att min sambo inte kört med rent mjöl i påsen under de senaste månaderna ... och för att underlätta det för sej själv låtit mej ta smällen ...

Den senaste månaden har allt handlat om den förestående separationen och flyttningen ... jag har inte fått en chans att fundera över allt som har haft med min far att göra ... mått dåligt för att jag orsakat så mycket turbulens. Som liten trodde jag på min far ... som vuxen har jag litat på männen i mitt liv ... men så blåst jag har blivit varenda gång ....

Och varför förvandlas många män till patetiska, ryggradslösa kräk, som inte fattar att de blivit avslöjade när verkligheten hinner i fatt ...

Och om min snart f.d. sambo läser det här ... så undrar jag om han kommer ihåg vad han gjorde den 14 april, 06.30, på morronen? Några timmar senare skulle vi skulle åka på vår efterlängtade semester ... tyvärr är det ju så att sanningen alltid hinner i fatt en lögnare ......


och tydligen så kontakta han dig bara här.. jaja.. men då lär han väl sätt det här ? och hur ska han ta det? och vadå alla män har blåst mig.. sådana ryggladslösa kräk.. så du påstår att där inte finns sådana kvinnor ?

och att du lägger ut så subjektiv istället för objektivt är FRUKTANSVÄRT LÅGT AV DIG. och varför är det lättare att sprida ut det där många människor kan läsa det istället för att snacka med han lr kanske en vän. vad tjänar du på att lägga ut det här jämfört med att snacka med ngn annan ? ingenting.. du får ut lika mkt om inte mer utav att snacka med en vän för då får du jue svar ..