16 maj 2007

Resa med lätt packning ...


Helgen tillbringades i tystnad ... inte på grund av situationen här hemma ... i stället var jag på en välbehövlig retreat. Tillbringade fredag - söndag på ön Ivön ... och har ni tillfälle att åka över så rekommenderar jag den starkt. Ivön är en näst intill magisk plats ... och man åker över med Skånes enda bilfärja från Barum på mindre än 10 minuter. Ivön var en gång kyrkans mark .. och än i dag med mindre än 200 bofasta invånare används kyrkan fortfarande men i dag finns det även camping, en underbar badplats, fina strövområden ... och ön är bara 3 km bred och knappt 7 km lång http://www.ivo-camping.nu/

Retreaten var interreligiös vilket i detta fallet betydde att det fanns representanter från flera religioner så jag har fått uppleva mässor från bl.a. islam, hinduism, buddhism och judendomen. En fantastisk upplevelse eftersom det är en värld man ... i synnerhet som kvinna ... aldrig skulle få tillträde till på samma sätt. Dessutom har jag fått prova på zenmeditation ... två pass på vardera 1½ timme ... trodde aldrig det var något jag skulle klara av ... är synnerligen stolt över mej själv. Och insåg att det är något jag kan behöva praktisera framöver ... dels för att klara den förestående separation med flyttning och allt ... och även för att kunna hantera mitt höga blodtryck ...

Rent praktiskt befinner min tillvaro i ett förrädiskt lugn ... dottern och jag har fått lägenhet ... vågar knappt skriva "fått" eftersom kontraktet inte är påskrivet än ... men är lovad en liten marklägenhet i närheten av dotterns skola från den 1 juli. Byn där lägenheten är jätteliten .. men det finns affär ... och massor av skog utanför husknuten. Det positiva i allt elände är också att dottern kommer närmare alla sina kompisar ... behöver inte skjutsas omkring på samma sätt ... och att hjälpen även kan komma från mest oväntat håll. Har en kurskompis som separerade i fjor ... där jag ibland fungerade som ett mentalt stöd när det var som struligast ... och nu har hon erbjudit mej både en del möbler ... i nyskick men för en mycket billig slant ... och att jag får låna hennes bil under sommaren ... hur glad blir man inte? Har inte råd att köpa bil förrän till hösten och det var ett av mina största problem ...

Vi är också inne i fasen att berätta ... berätta för släkt och vänner om flytten ... som blir ledsna, förvånade ... eller inte förvånade ... reaktionerna är många. Känslomässigt har jag bearbetat en hel del ... och någonstans i förvirringen har jag konstaterat att min snart f.d. sambo diskuterar separationen som att det gällde att göra sej av med inventarier ... han ger sken av det i varje fall ... och att vi i stället för känslor diskuterar vad jag packar med ... så han vet vad han ska köpa nytt ..... Så utifrån sett är vår separation en logisk och rationell bytesprocess ... något försvinner ... och ersätts med liknande vara ....

Lugnet före stormen ... eller den bistra verkligheten?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den bistra verkligheten.
Han kanske inte vet hur han ska tackla det känslomässigt.
Mitt öra finns kvar för dig om du behöver det.
Kram
Lennart

Anonym sa...

Tänker på dig Monica, och vet vad du går igenom känslomässigt. Han kanske inte orkar 'vara' i sina känslor.

Önskar dig allt bra! J

Anonym sa...

Jodå, jag "är i mina känslor" och långt framför.